Forskningssenter: TRANSPLAN
Forskningssenteret TRANSPLAN skal utvikle ny kunnskap som gjør det mulig å planlegge for et transportsystem i tråd med Norges forpliktelser om å redusere klimagassutslipp og verne natur.
Målet er å gi klare svar på hvilken rolle transportsektoren har i omstillingen til et lavutslippssamfunn – og å utvikle metoder, modeller og beslutningsprosesser som legger grunnlaget for en effektiv og gjennomførbar omstilling.
Slik bidrar ITS Norway
ITS Norway vil delta aktivt i senterets forskningsaktiviteter gjennom relevante møter og workshops. Vi vil bidra med vår ekspertise fra transportsektoren og legge til rette for samarbeid og formidling mot våre 90 medlemmer i norsk transportsektor og vårt globale nettverk av ITS-aktører.
Et nytt rammeverk for transportplanlegging
Tradisjonell transportplanlegging bygger på antakelsen om at utviklingen i hovedsak vil fortsette som før. Dette gir lite relevante svar når målet med politikken er å endre kurs. TRANSPLAN snur derfor perspektivet: Vi tar utgangspunkt i at klimamålene skal nås, og utvikler kunnskapsgrunnlag, modeller og virkemidler som er i tråd med en ønsket utvikling.
En vellykket omstilling krever at knappe ressurser som areal og energi blir utnyttet effektivt, slik at omstilling av én sektor ikke går på bekostning av andre sektorer. Dette krever bedre innsikt i hvordan teknologi, politikk og atferd virker sammen, og hvordan beslutninger på tvers av sektorer kan koordineres.
Fire forskningsområder
1. Scenarier og strategier
Her skal vi utvikle langsiktige strategier for transportsektoren og tilgrensende sektorer som energi og arealbruk. Arbeidet bygger på såkalt backcasting, der man starter med målene for 2050 og jobber bakover for å finne strategier som gjør målene oppnåelige. Målet er å identifisere både kostnadseffektive («first best») og alternative strategier som balanserer effektivitet og politisk aksept.
2. Modeller og verktøy
Vi vil forbedre og videreutvikle modeller som brukes i transportplanleggingen. Det omfatter både oppdatering av etablerte nasjonale transportmodeller og utvikling av nye modeller som kan fange opp endringer i teknologi, mobilitetsløsninger og arealbruk. Senteret skal også koble transportmodellene tettere til energi- og makroøkonomiske modeller for å belyse hvordan sektorene påvirker hverandre.
3. Atferd og tilpasning
Dette området skal gi ny empirisk kunnskap om hvordan husholdninger og virksomheter tilpasser seg strengere klima- og naturpolitikk. Her brukes avanserte empiriske metoder, inkludert kontrollerte og naturlige eksperimenter, for å forstå hvordan folk faktisk endrer atferd og hvilke tiltak som fungerer i praksis.
4. Implementering
Vi vil undersøke hvordan ny kunnskap kan tas i bruk i planlegging og beslutninger. Dette inkluderer analyser av beslutningsgrunnlag, styringsstrukturer og organisering i samferdselssektoren, samt sammenligninger med hvordan andre land integrerer klimamål i transportplanlegging. Målet er å bidra til mer informerte og helhetlige beslutninger.
Kunnskap i samarbeid
TRANSPLAN ledes av TØI, i samarbeid med SINTEF, CICERO, NMBU, Høgskolen i Molde, NTNU og Norsk Regnesentral. De seks nasjonale transportvirksomhetene – Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Bane NOR, Avinor, Kystverket og Nye Veier – deltar aktivt sammen med andre offentlige og private partnere som Ruter, Norske tog, Akershus fylkeskommune og Miljødirektoratet.
Senteret er et forskningssenter etablert av Forskningsrådet og Samferdselsdepartementet under programmet Transport 2050, og varer i åtte år (2025–2033).
Relevans og nytte
Resultatene fra TRANSPLAN vil bli brukt direkte i arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) og andre sentrale prosesser der klima, natur og transport må sees i sammenheng. Kunnskapen skal bidra til bedre beslutningsgrunnlag, mer kostnadseffektive tiltak og et rammeverk for transportplanlegging som er forenlig med Norges klima- og naturmål.
Liste over alle samarbeidspartnere
- Akershus fylkeskommune
- Avinor
- Bane Nor
- CICERO Senter for klimaforskning
- Høgskolen i Molde
- ITS Norway
- Jernbanedirektoratet
- Kystverket
- Langsikt
- Miljødirektoratet
- Møre og Romsdal fylkeskommune
- NMBU Handelshøyskolen
- Norsk Regnesentral STI
- Norske tog
- NTNU
- Nye Veier
- Næringsforeningen i Drammensregionen
- Ruter
- SINTEF AS
- SINTEF ENERGI AS
- SINTEF OCEAN AS
- Statens vegvesen
- Transportøkonomisk institutt (TØI)
- Vy
I tillegg har senteret en referansegruppe bestående av en rekke relevante aktører fra transportsektoren og tilgrensende sektorer.