Vi inviterer til det siste møtet i TRASIFORA i 2025, forumet for nasjonal transportsikkerhet og samfunnsrisiko. Dette møtet fortsetter arbeidet med å styrke sikkerhet, beredskap og koordinering i transportsektoren, spesielt i lys av digitalisering, IoT-komponenter og automatisering.
Hva har vi diskutert så langt?
TRASIFORA har hatt møter i mai, juni og september 2025, hvor vi blant annet har belyst:
- Risiko knyttet til software-definerte kjøretøy og datainnsamling.
- Behov for koordinering på tvers av sektorer og scenarioer for transportberedskap.
- Samspill mellom offentlig og privat sektor, inkludert hvordan transportaktører kan forberede seg.
- Informasjonsdeling og etablering av et felles kunnskapsgrunnlag.
- Ansvarsbilde. En visuell oversikt utviklet sammen med Bouvet, som viser aktører, roller og ansvarsområder i transportsektoren. Dette bildet gir et godt grunnlag for å forstå fragmenteringen i sektoren og hvordan samarbeid og koordinering kan styrkes i fremtidige scenarioer.
Hva ønsker vi å ta videre på møtet 26. november?
- Bygge videre på det felles faktagrunnlaget og diskutere hvordan vi kan styrke beredskap og sikkerhet for busstransport og kritisk infrastruktur.
- Tilsyn, regulering og koordinering av digitale kjøretøy og IoT-enheter.
- Muligheter for bedre samarbeid og datadeling mellom offentlige og private aktører.
- Identifisering av aktører og ressurser som er nødvendige for å håndtere ulike scenarioer.
- Bruke ansvarsbilde som verktøy for å kartlegge roller, avhengigheter og forbedre koordineringen i praksis.
Program
- Velkommen og introduksjon
Kort oppsummering av hva vi har oppnådd i 2025 og hvor vi står nå
Jenny Simonsen, ITS Norway - Er bussene våre en risiko, eller utgjør de en risiko?
Funn fra analyser og erfaringer fra praksis
Arild Tjomsland, Universitetet i Sørøst-Norge og Cato Holte, Ruter - Maskingrossisternes Forening – fra gravemaskin til digital risiko
Hvilke trusler ser næringen når russisk og kinesisk teknologi blir en del av maskinparken?
Tone ML Grøstad, Maskingrossisternes Forening - Den digitale sjåføren
Liisa Andersson - Scenario- og systemtenkning i praksis
Workshop: hvordan kan vi tenke helhetlig rundt beredskap, data, ansvar og infrastruktur?
Hvilke scenarioer må vi jobbe med for å sikre både sikkerhet og driftsevne i kriser? - Videre vei, plan for 2026 og mulig nordisk utvidelse av TRASIFORA
Møtene i TRASIFORA gir også en god mulighet til nettverking og dialog med andre sentrale aktører i transport- og sikkerhetssektoren. En detaljert agenda vil bli sendt ut nærmere møtet.
Vi oppfordrer alle relevante aktører til å delta aktivt og bidra til et robust og kunnskapsbasert grunnlag for beslutninger som påvirker transportsikkerhet og samfunnsberedskap.