ITS Norways Medlemspraten – Applied Autonomy

7 minutter
1. september 2025

Applied Autonomy er en leverandør av teknologi og tjenester for autonom transport, som muliggjør og optimaliserer driften av manuelle og selvkjørende kjøretøy og automatisert logistikk. Medlemskapet i ITS Norway har gitt de stor verdi i form av en unik mulighet til å møte og samarbeide med sentrale aktører fra hele transportøkosystemet – fra offentlige myndigheter og veieiere til teknologileverandører og transportoperatører. De ser på foreningen som en uunnværlig arena for innovasjon og samhandling i transportsektoren og avgjørende for å akselerere utviklingen av transportsektoren i Norge. Gjennom å samle aktører på tvers av hele verdikjeden – forskning, næringsliv, og offentlig sektor – skaper ITS Norway en plattform for koordinert innsats og kunnskapsutveksling.

Bli kjent med Applied Autonomy i dette intervjuet!

Hvem er dere og hva er deres kjernevirksomhet?

Kjernen i Applied Autonomys forretningsmodell er å være en ledende leverandør av teknologi og tjenester for autonom transport. Vi fokuserer på å muliggjøre og optimalisere driften av manuelle og selvkjørende kjøretøy, spesielt innenfor offentlig transport, som autonome busser, og automatisert logistikk.

Vårt flaggskipsprodukt, xFlow, er et avansert verktøy utviklet for bruk av autonome kjøretøy. xFlow gir omfattende funksjonalitet, inkludert sanntidsinnsikt i kjøretøyets og passasjerenes tilstand, fjernassistanse til både passasjerer og kjøretøy, samt effektiv tildeling av kjøreoppdrag. En unik egenskap ved xFlow er evnen til å integrere data om veidrift, vær og veivedlikehold, noe som sikrer at oppdrag tildeles kjøretøyene på en optimal og sikker måte.

For tiden er vi involvert i autonome transportprosjekter i Stavanger, Rotterdam, Madrid, Arbon i Sveits og Gøteborg, med flere nye prosjekter som forventes i løpet av høsten. Hovedmålsettingen med disse prosjektene er å øke trafikksikkerheten, redusere kostnadene for kollektivtransporten og bidra til å løse den globale mangelen på bussjåfører.

I tillegg til autonom transport, har xFlow også blitt brukt av veieiere for å koordinere optimal vinterdrift. Dette gjør at forskjellige entreprenører kan dele informasjon om hverandres fremdrift i renhold av gang- og sykkelveier og dele denne informasjonen med veibrukere. Sensorer for måling av snødybde har blitt koblet til xFlow for å varsle entreprenører om behov for brøyting, samt gi eiere og brukere av veien informasjon om føreforhold. Denne løsningen er spesielt relevant for private, kommunale og fylkeskommunale gang- og sykkelveier, og bidrar til å opprettholde sykkelandelen også vinterstid. Vi er for tiden involvert i slike prosjekter i flere kommuner i Kongsberg-regionen.

Vi ser en betydelig etterspørsel etter kjøretøy-data, og mener at operatørene – det vil si transportørene som driver kjøretøyene – bør være sentrale i datadelingen. De er best posisjonert til å kvalitetssikre dataene og sikre at personvernet ivaretas på en forsvarlig måte.

Applied Autonomy har vært et stolt medlem av ITS Norway siden 2017. Medlemskapet har gitt oss stor verdi gjennom utveksling av kunnskap med andre medlemmer, både veieiere og transportoperatører.

Hvordan ble dere involvert i ITS Norway og hva har vært deres erfaring så langt?

Vår involvering i ITS Norway startet i 2017, samme år som Applied Autonomy ble grunnlagt. Som et selskap med ambisjoner om å transformere transportsektoren gjennom autonome løsninger, var det naturlig for oss å søke en plattform for kunnskapsdeling og nettverksbygging. ITS Norway fremsto som den ideelle arenaen for dette i Norge.

Erfaringen vår har vært overveiende positiv. ITS Norway har gitt oss en unik mulighet til å møte og samarbeide med sentrale aktører fra hele transportøkosystemet – fra offentlige myndigheter og veieiere til teknologileverandører og transportoperatører. Vi har hatt stor glede av å dele våre innsikter fra pionerarbeidet med autonome busser i Norge, samtidig som vi har fått verdifull innsikt fra andre medlemmer. Dette har bidratt til å forme vår egen utvikling og styrke vår posisjon i markedet. Nettverket har vært avgjørende for å forstå behovene i bransjen og for å finne partnere til våre prosjekter. Vi ser på ITS Norway som en uunnværlig arena for innovasjon og samhandling i transportsektoren.

Hvordan tror dere at samarbeidet i ITS Norway kan påvirke utviklingen av transportsektoren i Norge?

Samarbeidet i ITS Norway er avgjørende for å akselerere utviklingen av transportsektoren i Norge. Ved å samle aktører på tvers av hele verdikjeden – forskning, næringsliv, og offentlig sektor – skaper ITS Norway en plattform for koordinert innsats og kunnskapsutveksling. Dette er spesielt viktig innenfor felt som autonom transport, hvor teknologien utvikles raskt, men hvor implementeringen krever felles forståelse og tilpasning av lover og forskrifter.

Vi tror at ITS Norway kan påvirke utviklingen ved å:

  • Fremme felles forståelse: Ved å fasilitere dialog og debatt rundt nye teknologier og løsninger, kan ITS Norway bidra til at alle aktører snakker samme språk og forstår de forskjellige perspektivene og utfordringene.
  • Identifisere og adressere flaskehalser: Gjennom nettverket kan vi kollektivt identifisere regulatoriske, teknologiske eller operasjonelle hindringer for implementering av smart transport, og deretter jobbe sammen for å finne løsninger.
  • Styrke Norges posisjon: Ved å vise frem vellykkede pilotprosjekter og skape et sterkt innovasjonsmiljø, kan ITS Norway bidra til at Norge posisjonerer seg som en ledende nasjon innen smart og bærekraftig transport. Et styrket samarbeid vil akselerere kommersialiseringen av nye løsninger og bidra til verdiskaping.
Besøk fra USA, California – de ville oppleve en selvkjørende buss som kjører i vanlig rute, og se hvordan programvaren fra Applied Autonomy bidrar til effektiv skalering.

Hva kan ITS Norway gjøre for å forbedre samarbeidet mellom medlemmene?

For å forbedre samarbeidet mellom medlemmene ytterligere, mener vi ITS Norway kan fokusere på følgende områder:

  • Økt prosjektkoordinering: Fasilitere og aktivt koble sammen medlemmer med komplementær kompetanse for felles søknader til forsknings- og utviklingsprosjekter (f.eks. gjennom Horisont Europa, Forskningsrådet, Vinnova). Dette kan forbedre sjansene for suksess og stimulere til mer dyptgående samarbeid.
  • Tematiske arbeidsgrupper med konkrete mål: Etablere flere fokuserte arbeidsgrupper innen spesifikke ITS-felt (f.eks. datadeling, cybersikkerhet i autonome systemer, standardisering av grensesnitt) med klare mål og tidsfrister. Disse gruppene kan jobbe med felles utfordringer og utvikle konkrete anbefalinger eller beste praksiser.
  • Arrangere mer målrettede match-making arrangementer: Utover generelle nettverkstreff, kan ITS Norway arrangere spesifikke arrangementer hvor medlemmer med spesifikke behov eller løsninger kan møtes, for eksempel «pitch-sesjoner» der kommuner presenterer mobilitetsutfordringer for teknologileverandører.
  • Kunnskapsportal og erfaringsutveksling: Utvikle en mer interaktiv plattform for deling av erfaringer, data og «lessons learned» fra forskjellige pilotprosjekter. Dette kan unngå at hjul blir funnet opp på nytt, og bidra til raskere fremdrift.

Hvis du ønsker å ta en prat med Applied Autonomy, så ta gjerne kontakt med
Olav Madland på olav.madland@appliedautonomy.no.

Du finner Applied Autonomy sin hjemmeside her.

Du finner Applied Autonomy på LinkedIn her.

Du finner Applied Autonomy på Facebook her.

Neste artikkel
Arendalsuka 2025 – Stemningsrapport fra en medlemsforening med ambisjoner