ITS Norways Medlemspraten – Skyttel
Skyttel er en skaper og tilgjengeliggjører av teknologi innen transportsektoren – og står blant annet bak SkyttelPASS-brikken; bombrikken som er på lag med kunden. Å være relevant for deres kunder gjennom forståelse for hva kunden faktisk trenger og vil ha, ligger i kjernen av Skyttels fremtidsstrategi. På denne måten kan de si, at så vel som å være en teknologidrevet bedrift, er de minst like mye en kundedrevet bedrift. Med mål om å bringe til live de mulighetene som finnes innen transport og mobilitet, ser de at samarbeid er bra – og ikke minst mer gøy – enn å sitte på hver sin tue. De ønsker derfor å rekke ut en hånd til alle som ser nytten i å samarbeide med å gjøre bil-hverdagen enklere for mennesker, både i privat- og bedriftssegmentet.
Bli kjent med Skyttel i dette intervjuet!
Hvem er dere og hva er deres kjernevirksomhet?
Skyttel er en skaper og tilgjengeliggjører av teknologi innen transportsektoren.
Vår ekspertise innen transaksjonssystemer og kundegrensesnitt for flere hundre tusen kjøretøy har gitt oss en interessant posisjon for teknologiutviklere som trenger et markedsutløp. Vi ønsker å samarbeide med nytenkende partnere som har gode produkter og tjenester knyttet til mobilitet både for privat- og bedriftsmarkedet. Sammen med Skyttel har du lov til å tenke utenfor boksen!
I vår mer enn 70 år lange historie har vi blant annet rukket å bygge Puddefjordbroen, skape teknologien som har automatisert registreringen av AutoPASS-bompasseringer og ferjereiser i hele Norge, og lansert SkyttelPASS-brikken; bombrikken som er på lag med kunden. Skyttel er også den som drifter betalingsløsningen og nettsiden for AutoPASS for ferje, som inkluderer nesten alle ferjer i hele Norge, samt for Norges mest trafikkerte ferjesamband mellom Moss og Horten.
Skyttel har vært medlem av ITS Norway siden 2023.

Foto: Skyttel/SkyttelPASS.
Hvilke prosjekter eller innovasjoner jobber dere med for tiden?
Vår drivkraft handler om å skape merverdi for både kundene og samarbeidspartnerne våre. Da skaper vi også verdi for oss selv.
Som et eksempel har vi de siste årene fått til stor vekst med SkyttelPASS-brikken, som er vår AutoPASS-godkjente bombrikke.
Siden SkyttelPASS-brikken ble et alternativ på det norske brikkemarkedet, har vi valgt å tenke nytt rundt bombrikkens bruk og muligheter i hverdagen.
Med utgangspunkt i null kunder ved lansering våren 2021, tok vi fort opp konkurransen mot landets to største brikkeutstedere som seg imellom hadde nesten alle landets brikkekunder. I skrivende stund (31. juli 2025) har SkyttelPASS nådd over 234 000 aktive brikker på norske veier og ferjer, et tall som vokser daglig. Nylig overtok også SkyttelPASS rollen som landets brikkeutsteder på grensen for utenlandske lastebilsjåfører som må opprette brikkeavtale og hente brikke for å kunne kjøre i Norge.
Hvordan har vi klart dette?
Vi vet at de færreste er glad i å betale bompenger. Vårt mål er derfor det mange muligens vil tenke er umulig – å være på lag med brikkekunden.
På lag med kunden er vi blant annet ved å gi tips til bilister om hvordan de kan spare enda mer på bompenger og ferjereiser, ved å skreddersy avtaler for storkunder som sparer dem for inntil 80% av tiden de bruker til administrasjon av passeringer, og ved å investere i et kundesenter og i sosiale medier som har kunnskapsrike medarbeidere som svarer raskt.

Foto: Skyttel/SkyttelPASS.
Men vi stopper ikke her.
I tillegg mener vi at bombrikken kan benyttes til så mye mer enn å bare betale for bompenger og ferjereiser. Det er særlig på dette området at vi ser muligheter for samarbeid med andre innovative bedrifter.
Vi ønsker derfor å rekke ut en hånd til alle som ser nytten i å samarbeide med oss i å gjøre bil-hverdagen enklere for kunder, både i privat- og bedriftssegmentet. Vi vet at det er mange flinke mennesker der ute som kan ha nye teknologier vi ikke kjenner til enda, og som vi vil kunne gå sammen om å nå ut til kundene med.
Uansett hvordan ditt produkt eller tjeneste er relatert til kjøretøy, kjøring, sjåfør eller transport, ser vi frem til et møte om hvordan vi eventuelt kan gå sammen om løsningen.
Vi jobber for eksempel med forskjellige måter å tilby våre kunder merverdi gjennom ekstra fordeler og rabatter. Per i dag har vi gode samarbeid med Hurtigruta Carglass og BilXtra, med flere samarbeidspartnere på vei. I tillegg til dette, jobber vi med å utvikle løsninger som gir den vanlige bilisten mulighet til å lade elbilen og betale for parkering med bruk av brikken.
Vi gleder oss derfor til hva fremtidens prosjekter og innovasjoner vil bringe i samarbeid med andre dyktige mennesker og bedrifter!

Foto: Skyttel/SkyttelPASS.
Hvilke spesifikke løsninger eller teknologier har dere spesiell interesse for å utvikle videre?
Å være relevant for våre kunder gjennom forståelse for hva kunden faktisk trenger og vil ha, ligger i kjernen av Skyttel sin fremtidsstrategi. Det er i kundens behov at våre spesielle interesser for løsninger og teknologier ligger.
Vi jobber i dag aktivt for å forstå mer om hva våre mange forskjellige typer kunder faktisk ønsker seg, og med å utarbeide tjenester, fordeler, løsninger og teknologier basert på deres tilbakemeldinger. Vi ser at det ligger stort potensiale i å tenke kunde i alt vi gjør. Vi kan gjerne komme på noe som vi synes er en god idé, men dersom kunden ikke er enig, må idéen legges på hyllen til fordel for noe kunden faktisk vil bruke.
På denne måten kan vi si, at så vel som å være en teknologidrevet bedrift, er vi minst like mye en kundedrevet bedrift.

Foto: Skyttel/SkyttelPASS.
Hva ser dere som de største mulighetene for vekst innen transport og mobilitet?
Med mål om å bringe til live de mulighetene som finnes innen transport og mobilitet, ser vi at samarbeid er bra – og ikke minst mer gøy – enn å sitte på hver sin tue. Med ulike kompetanser, kunnskaper og kundebaser, kan to eller flere bedrifter komme sammen for å åpne nye veier sammen med hverandre.
Vi gleder oss til å bli bedre kjent med alle medlemmene av ITS Norway – og til å utforske hvordan vi kan hjelpe eller inspirere hverandre til å bli enda bedre!
Så lenge en tjeneste eller et produkt skaper verdi for kunden, finnes mulighetene!

Foto: Skyttel/SkyttelPASS. Foto av vei med gul stripe: Shutterstock.
Hvis du ønsker å ta en prat med Skyttel, så ta gjerne kontakt med
Trygve Oma på trygve.oma@skyttel.no.