Nye ideer søker nye virkemidler – vi utfordrer til økt satsning på sjøtransport

3 minutter
3. april 2025

I seminaret «Sjøveiens rolle i et bærekraftig transportsystem» 28. mars utfordret ITS Norway, Norsk Forum for Autonome Skip og Ocean Autonomy Cluster bransjen og myndigheter til å tenke nytt rundt norsk sjøtransport: Hvordan kan sjøveien bli mer attraktiv gjennom innovasjon, nye forretningsmodeller og bedre samspill?

Presentasjoner og opptak fra seminaret finner du inne på denne siden.

I et innledningsforedrag, sa direktør for maritim ITS i ITS Norway, Ørnulf Rødseth, at “det handler ikke bare om større skip og grønnere drivstoff, men også om smartere logistikk, digitalisering og automatisering.”

Nordisk direktør i Samskip, Are Gråthen, og Kenneth Johansson, teknisk direktør i NCL, presenterte forskjellige nye skipskonsepter som vil bidra til økt bærekraft og økt konkurransekraft mot lastebiltransport. “Bærekraftig transport er mer enn bare utslipp. Andre samfunnskostnader som støy og ulykker må også tas med” sa Are Gråthen.

Seminaret pekte på et klart behov for mer standardiserte og koordinerte havneoperasjoner og økt samarbeid mellom norske havner.  «Vi trenger et system som hjelper havnene til å satse på riktig teknologi og hvordan kunnskap kan deles mer effektivt mellom havner og transportbrukere» sier Elise Caspersen, Klimastiftelsen ZERO.

En større fleksibilitet i sjøtransporten ble også diskutert, spesielt samspillet mellom forskjellige typer skip for forskjellige transportløsninger. Kenneth Johansson, teknisk direktør i NCL, trakk frem betydningen av tilpassede teknologiske løsninger: «Med kombinasjonene av små og større skip kan vi nå de fleste steder i Norge uten langtransport med tunge lastbiler.»

Panelet: f.v. Are Gråthen (Samskip), Elise Caspersen (Klimastiftelsen ZERO), Tom Einar Karlsen (Arbeiderpartiet), Liv Kari Eskeland (Høyre).

Politikerne Tom Einar Karlsen, Arbeiderpartiet, og Liv Kari Eskeland, Høyre, var enige om behovet for politisk handlekraft: “Rammevilkårene må endres slik at det lønner seg å velge bærekraftige alternativer. Energibruk må prises inn i transportkostnadene, ikke bare utslipp,” understreket Eskeland.

Deltagerne var alle enige i at vi trenger ny tenkning og nye ideer inn i transportsystemene, men Tom Einar Karlsen påpekte også at “vi må tenke over hvordan nye strategier og ideer kan passe inn i de nasjonale strategiene og spesielt nasjonal transportplan. NTP har mange eiere, og endringer er komplisert og tar tid.”

Arrangørene og deltakerne tar dette innspillet til etterretning og vi vil fortsette å fremsnakke hvordan vi realiserer sjøtransportens fulle potensial i et bærekraftig og multimodalt transportsystem, noe som også gir økt nasjonal verdiskapning. ITS Norway følger opp tematikken med en serie faglige arrangement i flere norske byer til høsten.