Norge i spissen for digitalisering, automatisering og utvikling av fjernstyrte og autonome maritime operasjoner
Hør fra en rekke ledende industriaktører innen maritim digitalisering, automatisering, fjernstyring og autonomi. Vi byr blant annet på en live demo av Ship of the Year 2024 REACH REMOTE 1: Verdens første norskregistrerte 24-meter USV med ROV om bord!
Vi er med andre ord godt i gang med en digital transformasjon av sjøtransport og maritime operasjoner.
Sammen med Haugesund kommune, Sjøfartsdirektoratet og Kystverket utforsker vi Norges bidrag og lederrolle i denne utviklingen. Vi vil se nærmere på hvordan disse teknologiene ikke bare former fremtiden til den maritime sektoren, men også bidrar til en mer bærekraftig og effektiv global sjøfartsindustri og en helhetlig transportvisjon.
Vi serverer en hyggelig lunsj om bord på seilskuten Johanne Karine, som også tar oss med på en båttur rundt byøyene. Vi går i land ved Kystverket hvor del 2 av programmet finner sted.
Program for dagen
09:00 – Registrering og kaffe
09:30 – Velkommen
Ordfører Nils Konrad Bua, Haugesund Kommune
Sikrere og grønnere maritim transport fra kai til kai
Jon Leon Ervik – Avdelingsleder E-navigasjon, Kystverket
ITS-løsninger (intelligente transportsystemer) er en viktig del av norsk maritim industri. Samarbeid mellom brukere, industri, FoU-miljøer og offentlige aktører har bidradd til at Norge har en ledende posisjon i et globalt marked. Hvordan skal vi klare å beholde initiativet og hvor viktig er dette når maritim næring beveger seg inn i en fremtid med mer krav om bærekraftige- og brukervennlige løsninger hvor sikkerhet står i høysetet?
Maritim ITS: Et globalt perspektiv på intelligent samhandling til sjøs
Ørnulf Rødseth – Direktør Maritime ITS, ITS Norway
Sjøtransporten er iboende internasjonal av natur og er kritisk for det globale samfunnet når det gjelder verdi, volum og sikkerhet. Mange av utfordringene med å gjøre sjøtransport konkurransedyktig, både i Norge og internasjonalt, kan løses ved hjelp av teknologi og metodikk fra intelligente transportsystemer (ITS). Hvordan tilrettelegger vi for dette gjennom internasjonalt aksepterte digitaliseringsstandarder, med vekt på effektiv kommunikasjon, cybersikkerhet, tilkobling og styring?
Fremtidsrettet cyber-sikkerhet for trygg digital sjøfart
Lars Benjamin Vold – Administrerende Direktør, NORMA Cyber
Norwegian Maritime Cyber Resilience Centre (NORMA Cyber) jobber blant annet med informasjonsdeling og felles beredskap for hendelse- og krisehåndtering for maritime virksomheter. Vi får et innblikk i hvordan NORMA Cyber jobber, og hvordan de vurderer trussellandskapet for maritime virksomheter. Lars vil også dele noen erfaringer fra hendelser de har håndtert sammen med sine medlemsvirksomheter i det siste.
Autonomi i maritim persontransport: Drivere og barrierer
Panelsamtale med Torghatten og Statens Vegvesen
Det er et økende fokus på utvikling og bruk av autonome systemer på ferjer og urbane passasjerfartøy i dag. Denne seansen vil drøfte hvilke motivasjonsfaktorer som ligger bak, hvilke sikkerhetsbarrierer man må adressere og hva som blir den langsiktige gevinsten.
Med:
TBA – Torghatten
TBA – Statens Vegvesen
Moderator: Veronica C. Haugan – Prosjektleder autonom bybåt og testsenter, Haugesund Kommune
Autonomi i maritim varetransport: Erfaringer så langt
Panelsamtale med Yara og ASKO Maritime
Som godseiere og transportører har Yara og ASKO begge gått i front i utviklingen av utslippsfri sjøtransport med bruk av- og målsetting om høy grad av automatisering og autonomi. Hvilke erfaringer har de gjort seg? Hva kan vi lære til neste prosjekt? Kan andre godseiere få til det samme? Vi hører fra de som sitter tettest på utviklingen av ASKO sine sjødroner og Yara Birkeland.
Med:
Jostein Braaten – Prosjektleder, Yara
Kai Just Olsen – Daglig leder, ASKO Maritime
Moderator: Nils Haktor Bua – Seksjonssjef Seksjon for ny maritim teknologi, Sjøfartsdirektoratet
LUNSJ OM BORD PÅ SEILSKUTEN JOHANNE KARINE
Autonome skip: Interaksjon og situasjonsforståelse
Edmund Førland Brekke – Professor, NTNU
Overflatefarkoster som benytter autonome navigasjons- og styringssystemer må kunne interagere på en trygg og forutsigbar måte med annen skipstrafikk. En fundamental utfordring er at disse systemene ofte vil forutsette svært store sikkerhetsmarginer. I dette foredraget ser vi på tre typer informasjon som potensielt kan gjøre det mulig å redusere sikkerhetsmarginene tilstrekkelig for kommersiell bruk.
LIVE DEMO: Massterly, Kongsberg og Reach Subsea demonstrerer Ship of the Year 2024 REACH REMOTE 1!
Syv år med banebrytende utvikling. Tett samarbeid mellom industriaktører og myndigheter. Resultatet: Reach Remote 1, verdens første norskregistrerte 24-meter fjernstyrte USV (unmanned service vessel) med ROV (remotely operated vehicle) om bord!
15:00 – Program ferdig. Transport tilbake til sentrum med seilskuten Johanne Karine
Maritim uke er årets viktigste møteplass for den maritime næringen.
Her møtes beslutningstakere, ansatte og interessenter fra hele landet. I tillegg til Samhandling til Sjøls arrangeres blant annet tre populære konferanser: Haugesundskonferansen, Sjøsikkerhetskonferansen og Fritidsbåtkonferansen.
Maritim uke finner sted på Quality Maritim Hotel i Haugesund 23-27. september 2024.