MaaSeKOPP​

MaaSeKOPP-prosjektet skal utvikle teknologi, tjenester og forretningsmodeller som vil legge grunnlaget for å kommersialisere et MaaS-system med ny og innovativ funksjonalitet. Systemet skal gjøre det mulig for små, store, private og offentlige mobilitetsaktører å levere økonomisk, miljømessig og samfunnsmessig bærekraftig MaaS som en del av sitt tjenestetilbud.

MaaSeKOPP – Mobility as a Service gjennom Kombinert Offentlig Privat Partnerskap.

MaaS krever samarbeid mellom forskjellige transport- og mobilitetsaktører. Dagens MaaS-løsninger tar i liten grad hensyn til aktørenes behov for inntjening og verdiskaping, og løsningene kan oppleves som lite attraktive og tillitsskapende. Dersom en skal lykkes med MaaS, må alle involverte føle at de er tjent med samarbeidet. MaaS er ikke en tradisjonell verdikjede, men mer et verdinettverk hvor aktørene må bidra for å få merverdi.

MaaSeKOPP-prosjektet er ledet av FourC , med deltakerne ITS Norway, Skyss, SINTEF, Unibuss Express og Norgestaxi, og med støtte fra Norges forskningsråd.

MaaSeKOPP gir innovative MaaS-løsninger og storskala MaaS-demonstrasjoner i Vestland fylke og i Trondheim by. Prosjektet på 1,4 millioner euro gir ikke bare en reell implementering av MaaS i de to områdene, men leverer også et helt nytt MaaS forretningsmodell-verktøy, levert med hjelp av SINTEF. Verktøyet legger til rette for implementering av en bærekraftig forretningsmodell der både private og offentlige mobilitetstilbydere kan tilby sine tjenester ved hjelp av en felles løsning. I et slikt oppsett er det viktig å oppnå et nødvendig nivå av tillit mellom partnere som noen ganger kan konkurrere om den reisende.

Prosjektet tester ut MaaS i to piloter, en med en offentlig MaaS-operatør og en med private MaaS-operatører. Gjennom å ha SKYSS, kollektivetaten i Vestland fylke, som en partner, har prosjektet et unikt testområde for MaaS-utrullingen, ettersom en kan benytte deres kundebase på flere hundre tusen reisende. Unibuss Express, leverandør av ekspress flybuss-tjenesten Værnes Ekspressen, og Norgestaxi, en av de stor taxi-selskapene i Norge, står for det andre testområdet i Trondheim og omheng.

Prosjektet drar nytte av ITS NORWAYs verdifulle kompetanse og tjenester knyttet til tidligere erfaringer, datadelingsinnsikt, standardiseringsarbeid, kunnskap og brede internasjonale nettverk.

Prosjektet arbeider med følgende problemstillinger:

  • Mangel på bærekraftige forretningsmodeller: Dette er en hovedutfordringene med MaaS. Alle aktørene må være tjent med samarbeidet, men inntjeningen er usikker for transporttilbyderne ettersom MaaS-operatøren ikke kan garantere en økning i antall turer/inntekter. En simulator, som ved hjelp av spillteori, tester ut og støtter vurderinger av forretningsmodeller for MaaS.
  • Utfordringer rundt deling av data: MaaS-operatøren får tilgang til verdifulle data om blant annet de reisendes behov, rutevalg og reisevaner og kjøretøyenes posisjoner og kapasitet – og transporttilbyderne får som en konsekvens mindre tilgang til disse dataene. Dette er forretningssensitiv informasjon.
  • Utfordringer knyttet til tillit: Transporttilbydere vil ikke inngå i MaaS-løsninger hvis de ikke har tillit til MaaS-operatøren. Det kan for eksempel være uklart hvordan MaaS-operatører bruker data – da kan andre i verste fall opprette konkurrerende tjenester basert på den innsikten de får. Programvareløsningene som forvalter og bruker data, algoritmene som tildeler oppdrag, og fordelingen av inntekter må være rettferdig.