Ørnulf Jan Rødseth er Direktør for maritim ITS i ITS Norway og har lang fartstid og mye erfaring i maritime farvann. Visste du at noen av Ørnulfs store interesser er mat og reising, gjerne i kombinasjon, hvor favorittreisemålet er Singapore og deres velkjente «Hawker stalls»?
Bli bedre kjent med Ørnulf i dette intervjuet!
Hva gjør du i ITS Norway?
Jeg er nokså nyansatt i ITS Norway (fra april 2023) og jobber i hovedsak med maritim ITS, som inkluderer digitalisering og automatisering av kommunikasjon mellom skip og partnerne på land, for eksempel havner, myndigheter, eiere og andre. Dette omfatter også autonome og ubemannede skip. Vår hovedinteresse på dette området er å hjelpe til med å etablere omforente internasjonale standarder og sørge for at løsningene blir sikre og robuste nok for bruk i bransjen. I praksis innebærer det mye arbeid i standardiseringsorganisasjoner, i IMO (International Maritime Organization) og å vedlikeholde et omfattende nettverk av både folk og organisasjoner som jobber innenfor dette området. Det er overlapp mellom maritim ITS og andre transportformer, ettersom skip sjeldent transporterer varer direkte fra eller til sluttbrukerne. Skip trenger nesten alltid andre transportformer for å nå helt ut til sluttbrukerne, så den intermodale dimensjonen er viktig.
Hva liker du å gjøre utenom jobben?
Jeg er interessert i mat og liker å lage nye retter jeg har smakt på reise i utlandet. Slik sett passer jobben min innen maritim ITS bra, siden det medfører en del reising til steder med interessant og god mat, gjerne Asia. Singapore er en favoritt fordi jeg lett finner mat fra alle verdens hjørner der. «Hawker stalls» er en ypperlig og rimelig måte å oppdage nye retter på! Utvalget av norske og utenlandske råvarer her i Trondheim begynner også å bli veldig bra og det er vanskelig å tenke seg noe som en ikke kan finne i en av butikkene her i byen.
Hva motiverte deg til å søke på jobben hos ITS Norway?
Jeg har jobbet i forskningsinstitusjoner siden jeg gikk ut fra NTH i 1983, kun avbrutt av fire år hos Kongsberg og Autronica, hvor jeg jobbet med produktutvikling for brann- og ulykkeshåndtering på store passasjerskip. Det å arbeide mer direkte med den maritime bransjen, og med å tilrettelegge for mer effektiv digitalisering og automasjon, fristet mer enn å bli i forskningsmiljøet. Det er også lettere å jobbe med slikt i ITS Norway, ettersom måleparametere for forskning ofte, men ikke alltid, går mer i retning av teoretiske vitenskapelige publikasjoner enn praktisk implementering. Vitenskapelig publisering er selvfølgelig viktig, men jeg synes det er morsommere å treffe brukerne og diskutere praktiske problemstillinger.
Hva liker du best med å jobbe i ITS Norway?
I tillegg til det å kunne jobbe mer direkte med sluttbrukere for ITS-løsninger, så liker jeg det faktum at ITS Norway er en liten organisasjon som kan snu seg raskt og har lite administrativ overhead. Dette er veldig forskjellig fra for eksempel store organisasjoner. Det er ulemper også med å være liten, men alt i alt er fordelene større. Færre skjema å fylle ut, mindre vekt på tjenestevei og ansvarsstiger, mer personlig ansvar og mye enklere å få gjennomslag for egne prioriteringer og initiativ – det er noe jeg personlig liker!