Viken fylkeskommune jobber smartere

2 minutter
25. januar 2021

Viken fylkeskommune, et ITS Norway medlem, har en seksjon som heter Fremtidens transporter og ledes av Hanne Botten. Det er en avdeling som ser på intelligentere og mer bærekraftige løsninger for mobilitet og transport.

Spesialrådgiver Imad Bahson i seksjonen Fremtidens transporter i Viken fylkeskommune leder et pilotprosjekt med automatisk overvåking av inntaksrister. Da kan man kanskje lure på hva  sensorer for overvåkning for å hindre oversvømmelse har med fremtidens transporter å gjøre?

Imad Bahson, Viken Fylkeskommune
Foto: Hallvard Mørk Tvete

Smarte sensorer som er koblet på ristene for å sikre at kvister, jord, stein, is og søppel ikke blokkerer vannrørene under veiene. Sensorene gjør det enklere å oppdage problemene tidsnok til at ristene kan renses før det blir for tett og vannet flommer over veiene. Fylket kan spare mye penger på å unngå flom og store skader på veien.

Tidlig varsel og 5G kommunikasjon er blant annet fordelene med å bruke smarte sensorer. I dette pilotprosjektet er sensorene levert av Pipelife, Norges største produsent av rør og rørsystemer i plast, og i samarbeid med Knowit. som også er medlem av ITS Norway.

Foto: Hallvard Mørk Tvete, Viken fylkeskommune

Frode Kjos direktør før forretningsutvikling fra Knowit forteller at dette bare er begynnelsen:
– Potensialet for bruk av ny og billigere teknologi på kjente infrastrukturutfordringer er enormt. Når vi kan starte med analyse og maskinlæring på dataene fra sensorene vil samfunnsnytten øke enda mer, sier Kjos.

Imad Bahson tror på at nye løsninger gir nye muligheter.

‒ Kanskje vi også kan utvikle helt nye tjenester som kommer innbyggerne til gode, sier Bahson, som mener denne piloten er et godt eksempel på mulighetene Viken fylkeskommune kan utnytte ved å samarbeide på tvers av avdelinger innen Samferdsel.

Vi ønsker Viken fylkeskommune lykke til med piloten og følger med resultatene.

Les mer på Viken sine nettsider >>

Se også NRK sitt innslag om dette. Innslag nr. 8 – 11:22 ut i sendingen.