2024-2027
5 millioner norske kroner

Oppsummering

NEMU

NEMU – Nordic Ecosystem Mobility Unlimited – is about elevating Nordic Connectivity.

NEMU-prosjektet er et prosjekt eid av Nordic+, med partnerne ITS Norway, ITS FinlandITS Danmark og ITS Island, i tillegg til Entur, Matkahuolto og SFMCON, med et budsjett på 5 MNOK, finansiert av Nordic Innovation i tre år fra midten av 2024.

Rasjonalet: Sømløs multimodal mobilitet på tvers av landegrenser i Norden og utover er avgjørende for EUs pendlings- og fritidsreisemarked. Det er også et av handlingspunktene i EU Green Deal and the Nordic Vision 2030: Norden vil bli verdens mest bærekraftige og integrerte region innen 2030.

Problemet: Selv om det er enkelt og digitalt å bruke privatbil eller flyreise for å krysse grenser i Norden, er planlegging og reising med sjøbasert eller offentlig transport fragmentert og for det meste begrenset til nasjonale grenser.

Løsningen: NEMU vil demonstrere at bruk av offentlig transport og private transportleverandører for å reise på tvers av Norden også er mulig og enkelt. Initiativet utnytter eksisterende åpne mobilitetsdata for å muliggjøre sømløs, bærekraftig og grenseløs reise på tvers av Norden på én gang.

Ved å integrere planleggings-, bestillings- og betalingsprosessen i en one-stop og brukervennlig tjeneste, imøtekommer NEMU det presserende behovet for mer effektiv og miljøvennlig transport i Norden. Faktisk vil planlegging av multimodale reiser over landegrensene gå fra timer med frustrasjon til noen få minutter med enkel planlegging – og konkurrere fullt ut med bestilling av flyreiser eller bruk av bil og GPS-navigasjon.

Bakgrunn og ressurser

NEMU-prosjektet ble initiert av Nordic+ som en oppfølgingsaksjon etter NOMAD-prosjektet. NEMU-prosjektet tar utgangspunkt i funnene og resultatene fra NOMAD-prosjektet og samarbeid med standardiseringsnettverket ODIN og samferdselsmyndighetene i Norden for å sikre at det er i tråd med lokale og EU-forskrifter. Prosjektets industripartnere, Entur, Matkahuolto og SFMCON, vil muliggjøre og gjennomføre demonstrasjonene.

Demonstrasjoner

NEMU adresserer grenseoverskridende reisetjenester i to korridorer:

  • Nord-Sør: Oslo – Gøteborg – Malmø – København (tog og buss som et minimum), muliggjort av Enturs MaaS-app.
  • Øst-Vest: Helsinki – Stockholm – Oslo (tog, buss og ferge), muliggjort av Matkahoultos MaaS-app.

NEMU demonstrerer hvordan enkeltstående MaaS-apper kan gjøre nordiske reiser mer tilgjengelige og et åpent marked for mobilitetsaktører og programvareutviklere.

NEMU høydepunkter

NEMU vill:

  • Jobbe med ekte brukere som gjør virkelige handlinger.
  • Skape et økosystem som inkluderer både offentlige og private aktører.
  • Benytte seg av data som ikke har vært brukt før.
  • Inkludere bærekraftig luftfart.
  • Følge (ikke-vedtatt) MDMS-forskriften som en retningslinje (inkludert billettsalg fra tredjeparter).
  • Håndtere EU-regelverk som er på plass, men som praktiseres forskjellig i Norden.
  • Ta tak i problemet med teknologisk arv i mobilitetstjenestesystemer.

NEMU vil tidlig adressere og demonstrere:

  • At datadrevne løsninger bare vil fungere hvis data er standardisert og delt, og hvis en kan stole på dataene.
  • Viktigheten av å bruke planleggingsdata.
  • PTAs evne til å levere standardiserte data med definert kvalitet.
  • At samarbeidet mellom offentlige aktører og kommersielle interesser kan skape attraktive alternativer til bruk av privatbil.

NEMU prosjektplan

NEMU-nyheter

NEMU PARTNERE

Nordic+ er et nettverk av ITS-foreninger lokalisert i Danmark, Estland, Finland, Island, Latvia, Norge og Sverige. Nordic+ nettverket består av 400+ mobilitets- og transportselskaper, byer, myndigheter og organisasjoner innen forskning og akademia – alle medlemmer av deres lokale ITS-forening. Nordic+ nettverket deler en visjon om sammenkoblet og bærekraftig mobilitet, tilgjengelig for alle brukergrupper på tvers av regioner fra byer til landlige områder. De nordiske ITS-organisasjonene, nå under Nordic+ paraplyen, har en merittliste med å stimulere innovasjon som fremmer sammenkoblet og bærekraftig mobilitet i Norden. Sist dokumentert i NOMAD-prosjektet. Nordic+ er prosjekteier for NEMU-prosjektet.

Entur er etablert og eies av Samferdselsdepartementet og skal tilby grunnleggende kollektivtransporttjenester innen reiseplanlegging og billettering på konkurransenøytrale vilkår. Entur leder bruken av transmodellstandarder og bruk av åpen kildekode for å gi enkel tilgang til informasjon om multimodale reisealternativer inkludert kjøp av kombinerte billetter i Norge. I NEMU-prosjektet er Entur hoveddriveren for overholdelse av standarder og banebrytende i hvordan en kan legge til rette for salg av multimodale reiser over landegrensene på én gang.

Matkahuolto er en privat drevet finsk offentlig transporttjenesteleverandør. Matkahuolto Digital Travel Services fokuserer på bærekraftige mobilitetstjenester, billetter og rutetider. Matkahuolto fungerer som en MaaS-agent som selger egne og tredjeparts mobilitetstjenester som betjener det finske markedet. I Finland er MaaS-markedet åpent ved lov. Gjennom NEMU-prosjektet vil Matkahuolto benytte samme tilnærming som Entur, så langt som mulig, for å demonstrere verdien av å bruke samme standarder og åpen kildekodekomponenter for å levere gode tjenester til sluttbrukere.

SFMCON ApS er et dansk selskap som hjelper interessenter innenfor mobilitetsordninger med å skape integrerte og smarte MaaS-løsninger som tillater sømløse reiser fra A til B, og kombinerer bruk av både offentlige og private drevne delte kjøretøy. SFMCON leverer den tekniske hovedrollen til NEMU-prosjektet.

Ønsker du mer informasjon om NEMU, ta kontakt med Søren Sørensen på sos@sfmcon.com.

Du finner mer info og nyheter om NEMU her.