Ragnhild Wahl er direktør for forskning og innovasjon i ITS Norway og en over gjennomsnittlig sporty person med et bredt spekter av hobbyer på fritiden. Visste du at Ragnhild har forlist med vikingskipet Lofotr i 1994 og at hun er den som koordinerer EU sitt flaggskip-prosjekt MODI? Bli bedre kjent med Ragnhild Wahl i dette intervjuet!
Hva gjør du i ITS Norway?
Jeg har ansvaret for porteføljen av prosjekter og prosesser innen forskning og innovasjon. ITS har vært en lidenskap over flere tiår og jeg er heldig som får jobbe der jeg trives aller best – i grenseflaten mellom fag, forskning og politikk. Mine arbeidsdager er aldri kjedelige og jeg stortrives med å sjonglere med mange baller i lufta sammen med dyktige kollegaer. Jeg har hatt en nær tilknytning til ITS Norway helt siden jeg ble medlem av styret i 2008. Etter mange år som både leder og ordinært medlem, byttet jeg styreplassen med fast ansettelse i foreningen i 2021. Nå får jeg jobbe på fulltid med det jeg brenner aller mest for, og det føltes nesten som å komme hjem!
«At en gruppe aktører fra lille Norge kan gå sammen som et landslag og vise Europa at vi er i front – det er vakkert!»
Hva liker du å gjøre utenom jobben?
Jeg er veldig glad i film! Det har jeg vært helt siden jeg oppdaget Trondheim Filmklubb som fersk og radikal student midt på 80-tallet. Den gangen var det gjerne smale og dype filmer og de store klassikerne. I dag setter jeg stor pris på de fleste sjangrene. Mitt nyttårsforsett har i mange år vært å se mer film i det nye året. Det har jeg klart å oppfylle hvert år, men tror nok jeg nærmer meg en maksgrense nå.
Jeg henter mye inspirasjon fra filmer både i jobb og privat, blant annet til presentasjoner. Blade Runner fra 1982 er for eksempel en god referanse til spådommer om fremtidens transportløsninger, eller jeg kan bruke Ex Machina fra 2014 som referanse for kunstig intelligens. Jeg liker å leke med slike paralleller og de som kjenner meg er vant til replikker med film-referanser. Nå gleder jeg meg til mange timer i kinosalen under Kosmorama, den årlige filmfestivalen i Trondheim.
Hva er noe få mennesker vet om deg?
Jeg har forlist med vikingskipet Lofotr. I 1994 var jeg med som frivillig mannskap for å promotere Lofotr Vikingmuseum på Kysten-stevnet. Skipet er en kopi av Gokstad-skipet og det var magisk å oppleve hvor raskt og stille det beveget seg i sjøen. Jeg kan lett se for meg hvor skremmende det må ha vært når vikingene kom på tokt.
Vi rodde fra kai i Stamsund (Lofoten) i nydelig sommervær og kom frem til Sommarøy (Troms) fem dager senere. I løpet av stevnet brygget det opp til uvær, så vi utsatte hjemreisen en dag for å vente på at sjøen skulle legge seg. Etter cirka en times seiling på turen hjemover begynte skipet å ta inn vann, for til slutt å synke til bunns. Der landet det mykt på en sandbanke. Undervannsfotografer har i ettertid sagt at skipet så ut som et «Donald-Duck-skip» der det lå med fulle seil og flagget til topps. Det ble hevet, pusset opp og brukes i dag til formidling i regi av vikingmuseet.
Hele mannskapet berget seg og vi fikk nyte godt av nordnorsk gjestfrihet da vi kom til land våte, kalde og slitne etter redningsoperasjonen. Jeg rakk aldri å bli redd, og sa visstnok rett i etterkant at det mest ubehagelige var sjøvannet som sved i de solbrente kinnene mine.
Der er jeg ikke i tvil – det må bli MODI-prosjektet som jeg er så heldig å få koordinere. MODI er et stort EU-finansiert prosjekt som handler om automatisert godstransport på hovedveien fra Rotterdam til Oslo og på noen utvalgte havneterminaler langs denne. Sammen med 33 andre norske og europeiske partnere jobber vi for å identifisere og senke barrierer for automatisering. Dette skjer gjennom utvikling og pilotering av CCAM-løsninger i reelle logistikkoperasjoner. Ambisjonen er å på sikt løse logistikkutfordringer gjennom å ta i bruk automatisering. Men først er det en rekke barrierer og utfordringer som må løses og der skal MODI spille en stor rolle.
Prosjektet er kjempespennende, men jeg må også få trekke frem selve reisen frem til dette ble en realitet. Vi startet allerede våren 2021 med et hårete mål om å kjøre automatisert langs en transportkorridor fra Norge og ned til kontinentet. I samarbeid med mange medlemmer og internasjonale samarbeidspartnere utviklet vi prosjektet og fikk finansiering i sterk konkurranse med store konsortier ledet av Europeiske tungvektere. ITS Norway koordinerte prosjektutviklingen. Tenk å få være med på dette! At en gruppe aktører fra lille Norge kan gå sammen som et landslag og vise Europa at vi er i front – det er vakkert!